2024. május 14.

A hatékony kommunikáció elsajátítható és fejleszthető

Az MMSZ közreműködésével sikeresen zárult a digitális pitch-típusú prezentációt kifejlesztő nemzetközi projekt.

A Budapesti Gazdasági Egyetemmel két éve kötött stratégiai partnerséget az MMSZ. A kiváló együttműködésnek köszönhető, hogy Szövetségünk is aktív tagja volt a BESPOKE nemzetközi üzleti programnak, melynek fő célja az üzleti készségek fejlesztése digitális környezetben, a nemzetközi munkáltatói szektor bevonásával. A 2021-ben induló projekt legutóbbi multiplikációs rendezvényét Budapesten tartották, ezen mutatták be az eddig elért eredményeket és a széleskörű külföldi partnerség közreműködésével elkészült termékeket. A workshopon részt vett Nyéki Anikó, az MMSZ Felügyelő Bizottságának tagja, illetve Farkass Gábor, az MMSZ iroda igazgatója is.

A 2021-ben indult BESPOKE (Business Presentation Skills for Employability) a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) gondozásában zajló nemzetközi szakmai program. Célkitűzése a mesterképzésben résztvevő hallgatók digitális üzleti prezentációs készségeinek fejlesztése. A projektet az Európai Unió Erasmus+ együttműködési partnerségekre kiírt pályázata támogatja. A pandémia ideje alatt elnyert pályázat olyan innovatív, a munkaerőpiacon sikeres megjelenést fejlesztő megoldásokat finanszírozott, amelyek a digitális kompetenciákra fókuszáltak. Az egyik eredményes pályázat a BGE vezette konzorciumé volt, amelynek az MMSZ-en kívül két német (DHBW Lörrach és THWS Würzburg), egy cseh (MVSO Olmütz) és egy lengyel (WSEI Krakkó) felsőoktatási intézmény volt a tagja.

A projekt során a konzorcium tagjai először egyetemi oktatók és vállalati trénerek számára módszertani kézikönyvet dolgoztak ki, bemutatva a digitális pitch-típusú, vagyis a rövid, frappáns és hatékony prezentációk elkészítésének főbb elveit, majd egyes üzleti tantárgyakhoz e-learning tananyagokat alakítottak ki. Ezt követően a hallgatók számára dolgoztak ki online tananyagot a digitális pitch-jellegű bemutatókra való felkészüléshez különböző akadémiai tárgyakban, majd a hallgatók a gyakorlatban is bemutathatták az útmutatások szerint elkészített prezentációikat, ezúttal már a munkaadók képviselőinek bevonásával. Végezetül elkészült a szakmai kompetenciák digitális portfóliója a projekt weboldalán szerkesztett videókkal a rögzített előadásokról és az azt követő beszélgetésekről, ami magyar nyelven is elérhető: www.bespoke-project.eu.

A BESPOKE projekt budapesti rendezvénye egy kerekasztal beszélgetéssel zárult, melynek során Dr. Andrási Gábor, a BGE nemzetközi igazgatója (a képen jobbra) kérdezte tapasztalatairól vendégeit: (balról jobbra) Farkass Gábort, az MMSZ iroda igazgatóját, Nyéki Anikót, az MMSZ Felügyelő Bizottságának tagját és Dr. Vallyon Andreát, a BGE oktatóját. Forrás: BGE

Március közepén a projekt résztvevői Budapesten találkoztak. Az eseményen Dr. Andrási Gábor, a BGE nemzetközi igazgatója köszöntötte a résztvevőket, majd rátért a BESPOKE projekt bemutatására. Előadása során bemutatta a projekt fő témáját képező Digitális Pitch-típusú prezentálás (DPTP) hátterét, módszertanát, illetve a projekt keretében kidolgozott eredményeket, így a módszertani kézikönyvet, a tananyagokat, illetve a DPTP tesztképzése során kiválasztott jó gyakorlat prezentációkat. A BESPOKE projekt szekciója egy kerekasztal beszélgetéssel zárult, melynek során Dr. Andrási Gábor, mint a beszélgetés moderátora kérdezte vendégeit: Nyéki Anikót és Farkass Gábort, a projektben együttműködő partnerként résztvevő MMSZ képviselőit és Dr. Vallyon Andreát, a BGE oktatóját, aki a projekt teljes fejlesztési folyamatában közreműködött.

Nyéki Anikó, aki korábban – többek között – a SABIC, a szaúdarábiai székhelyű műanyaggyártó vállalat magyarországi vezetőjeként szerzett széleskörű tapasztalatokat a munka világában, a programmal kapcsolatban azt hangsúlyozta, hogy a hallgatóknak kiemelten szükségük van az elméleti képzés mellett a gyakorlati ismeretek megismerésére is, és ez a program erre kiváló lehetőség: – Biztos vagyok benne, hogy minden egyetemi hallgató célja, hogy tanulmányai befejezése után, az üzleti világba kerülve olyan szakemberré, vezetővé váljon, aki tudatosan és egyre sikeresebben éri el egyéni és üzleti céljait. Az ehhez elengedhetetlenül szükséges üzleti készségek egyik fontos területe a hatékony, világos kommunikáció, a meggyőzés művészetének tartott pitch-típusú prezentációk eszköztárának alkalmazása.

Senki nem születik ezzel a hatásos meggyőző képességgel, azonban tudatossággal, sok-sok felkészüléssel, valamint a megfelelő rutin megszerzésével ez sikeresen elsajátítható és fejleszthető.
Ezt a lehetőséget ismerte fel és adja meg mesterszakos hallgatóinak a Budapest Gazdasági Egyetem. A programban résztvevő oktatók
gítik a hallgatókat, akiknek azt a lehetőséget is megadják, hogy a munkáltatói oldallal szoros együttműködésben fejleszthessék ezt a készségüket.

A 2021-ben indult projekt legutóbbi rendezvényét Budapesten tartották, ezen a multiplikációs rendezvényen mutatták be az eddig elért eredményeket és a széleskörű külföldi partnerség közreműködésével elkészült termékeket. Forrás: BGE

Ily módon vettem részt nagy örömmel az MMSZ képviseletében – mely a munkáltatói oldalon partner ebben a programban – a BESPOKE projekt véleményezésében, valamint több országból az egyetemen tanuló külföldi hallgatók prezentációjának meghallgatásában és értékelésében.
Felkészült hallgatókkal találkoztam, akik sikeresen alkalmazták a legfontosabb követelményeket: időbeli elvárások (maximum 5 perc + kérdések/válaszok, összesen 15 perc); tömör megfogalmazások, átlátható, világos vizuális elemek (minimalista dizájn); konklúziókra koncentráló, logikus tartalmi felépítés.

Az eddig elért színvonalat erős kiindulási alapnak tartom a további fejlődéshez, mint például azt, hogyan legyenek ezek az előadások még figyelemfelkeltőbbek, meggyőzőbbek, hogyan kínáljanak igazán újszerű megoldásokat innovatív, eredeti megközelítésben, melyek ténylegesen inspirálják a hallgatóságot. Hogyan legyenek a hallgatók még magabiztosabbak egy meghatározott cél érdekében bemutatott üzleti modell prezentálásánál, hogyan kell felkelteni és fenntartani a közönség érdeklődését nemcsak a téma, hanem az előadó iránt is.

Az is fontos követelmény egy prezentációnál, hogy legyen a felvázolt problémának megoldási javaslata, hogyan álljon össze egy emlékezetes sztori, amin még az előadás után is gondolkodni fognak, akik meghallgatták.

Összességében kiváló, sikeres kezdeményezésnek tartom a programot, úgy gondolom, hogy az ebben résztvevő hallgatók a jövőbeni karrierépítésük során komoly előnyökre tehetnek szert az üzleti kommunikáció világában.