2020. May 15.

A csomagolóipar gőzerővel dolgozik, a megfelelő megelőző intézkedések mellett

CSAOSZ összefoglaló az élelmiszeripari csomagolószer-gyártóktól a rendkívüli helyzet kezelésével összefüggésben kapott kérdőívek alapján

Március közepén a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) tíz, majd további pontosítást követően 11 kérdést tartalmazó kérdőíves körlevélben kereste meg tagvállalatait és a szakterületen működő további csomagolóipari cégeket. A körlevél terjesztésére kérte a Magyar Műanyagipari Szövetség (MMSZ), a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ), valamint a Nyomda- és Papíripari Szövetség (NYPSZ) közreműködését is, így összesen 150-200 szervezetet értek el kérdéseikkel. A szakági helyzetfelméréshez eddig 50 cég küldte el emailben vagy telefonon válaszát, amelyből a CSAOSZ elkészítette a rendkívüli helyzet kezelésével kapcsolatban összefoglalóját, amelyet eljuttat az Agrárminisztériumnak.

 

A válaszokból az egyértelműen kitűnt, hogy a megkeresettek kifejezetten megköszönték a szakmai érdekképviseletet, mert a helyzet kezeléséhez eddig máshonnan segítséget nem kaptak. Az kiderült, hogy szinte valamennyi társaság meghozta a járvány terjedésével kapcsolatban a megelőző intézkedéseit, több vállalat példaértékű munkáról számolt be. A kapott válaszok szerint – vállalatmérettől függően – az alapanyagkészletek a 3 hét és 3 hónap közötti időtartamra elegendőek, az ellátásbiztonság szempontjából a járvány terjedése (rendelkezésre álló munkaerő) és az import áruk szállításának akadozása, esetleg elakadása jelentik a kritikus tényezőket, lévén a csomagoló-alapanyagipar több területen erősen importfüggő. A legkritikusabb reláció természetesen Olaszország, ezért többen megkezdték az új, alternatív szállítási útvonalak kidolgozását. Sajnálatos tényező, hogy a nemzetközi fuvarozásban jelentős árdrágulás következett be, és sajnos a helyzetet kihasználva megjelentek a hiénák is, akik többszörös fuvardíjat kérnek egy-egy szállítás lebonyolításában.

A CSAOSZ a szakma képviselőitől megoldási javaslatokat is kért, amelynek fontos pontja volt egy kommunikációs csatorna létrehozása a stratégiai vállalatok és az őket kiszolgáló vállalatok irányába a tevékenységet érdemben befolyásoló intézkedésekről és a problémák kezeléséről. Többen panaszolták, hogy a védőeszközöket nem tudják beszerezni a kereskedelemből, ennek megoldására tájékoztató fórum megszervezését javasolták. Ugyancsak igényként merült fel a „dolgozói útlevél” bevezetése, amennyiben további megszorító intézkedések (pl. kijárási tilalom) bevezetése válna szükségessé, ezért az alapellátást kiszolgáló csomagolószer-gyártók (regisztrációt követően) kapjanak felhatalmazást arra, hogy a munkáltatók igazolást adjanak dolgozóiknak a lakhely-munkahely közötti közlekedésre. Többen hiányolták, hogy eddig még nem kaptak járványügyi eljárásrendi protokollt, amely pontosan leírná az intézkedéssort a gyárak vezetésének, hogy koronavírusos megbetegedés esetén a hatósági vizsgálatot és a szükséges biztonsági intézkedéseket követően hogyan indíthatják be mielőbb a munkát. A válaszadók egységesen kérték a bérjárulék, adó- és kamatterhek mérséklését.

A válaszok beérkezésének idején az állami gazdasági intézkedések részletei még nem voltak ismertek, de az javaslatként megjelent, hogy a járulékkedvezményt fontos lenne kiterjeszteni az alapellátást kiszolgáló szakterületekre, így a csomagolóiparra is, legalább a krízis várható időtartamára. Ez az intézkedés megnyugtatná a munkáltatót és megnyugvást jelentene a munkavállaló számára is. A legkorrektebb igény szerint azok a társaságok kaphassanak járulékfizetési kedvezményt, amelyek vállalják, hogy dolgozóikat változatlan munkaszerződési feltételek mellett alkalmazzák.

Szükség lenne a szállításokban jelentkező komoly fennakadások megoldására is, ezért érdemes lenne kialakítani a határokon legalább a szomszédos országok járművei részére egy elkülönített közlekedési sávot, valamint javaslat érkezett az Mtk egyes pontjainak ideiglenes felfüggesztésére is a vészhelyzet ide alatt (pihenőidő, túlóra, szabadságkiadás stb.). A határátlépés meggyorsítása érdekében felmerült még a személy- és teherforgalom szétválasztása, eltérő átkelőhelyekre irányítása, illetve „gyors sáv” létrehozása. Javaslat, hogy az élelmiszeripar és az Európai Unió szorosan működjön együtt a tagállamok kormányaival a „gyors-sáv” működésénék kialakításában, amely lehetővé teszi és megkönnyíti az élelmiszerek esetében az áruk és a munkavállalók szabad mozgását az EU nemzeti határokon átnyúló területein a folyamatos szakmai tevékenység biztosítása érdekében.

Különösen az élelmiszeripari csomagolószer-gyártásban érintett társaságok jelezték, hogy egyes gyártók épp a vészhelyzet idejére időzítve jelentették be mind az alapanyagárak, mind a járulékos szolgáltatások árának egyoldalú megemelését és további emeléseket vetítettek előre. Az azonos terméket gyártó konkurensek hasonló lépést nem tettek.

Az élelmiszeripart kiszolgáló társaságok a hitelgarancia vállalását tartják szükségesnek, az élelmiszeripar részéről tapasztalható ugrásszerű igénynövekedést a csomagolószer-gyártók forgóeszköz hitelkeret növelésével tudják finanszírozni. Ez bevett gyakorlat, de a társaságok vezetőinek tapasztalata az, hogy ilyen esetekben megugrik a ki nem fizetett számlák aránya, ez pedig épp a rendszer fenntartását szolgáló vállalatokat fogja sújtani (a hitel visszafizetésén túli kötelezettségek: ÁFA, TÁNYA, IPA).

A kórházak, gyógyító intézmények és otthonok étkeztetésében az úgynevezett „badellás” (nagy tételben helyszínre szállított és helyben kimért) étkeztetést a járvány megelőzés érdekében betiltották, az egyedüli megoldást az egyszer használatos műanyag csomagolószerek alkalmazása jelenti. Ez a probléma az ország valamennyi régiójában jelen van. Jelentkezett magyar gyártó, aki kész napi 60 ezer fedeles műanyag dobozzal növelni kapacitását, a két héten belül felállítandó gyártósorán ezt elő tudja állítani, amennyiben a megrendelések koordinálásában központi segítséget (megrendelések koordinálása, logisztika) kap.

Felmerült továbbá javaslatként a csökkentett munkaidő német modell adaptálásának lehetősége is, ami azt jelenti, hogy a kieső bérek egy részét állami támogatásból pótolják.

 

MMSZ HELYZETJELENTÉS

A CSAOSZ összeállításából azt is láthatjuk, hogy milyen ellentétes kihívások jelentkeznek ezekben a viharos napokban. Természetes kötelességünknek éreztük az MMSZ-ben, hogy bekapcsolódjunk ebbe a sürgős adatgyűjtésbe, információ továbbításba, emellett szövetségünkben dolgozunk azon is, hogy a műanyagiparban dolgozó tízezrek súlyos problémáinak kezelését is elősegíthessük. Májusi számunkban hírekkel és eredményekkel is szolgálunk. Ehhez továbbra is kérjük és köszönjük együttműködésüket!

FARKASS GÁBOR,

az MMSZ igazgatója

MMSZ
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.